A hosszú távú elkötelezettség a digitális ökoszisztémák sikerének kulcsfontosságú tényezője. Az Amazon rendszer már régóta a növekedést helyezi előtérbe a nyereséggel szemben. Az első nyolc évében több mint 3 milliárd dollár veszteséget halmozott fel. A kitartás kifizetődött, és az Amazon nemcsak az online kereskedelem óriásává vált, hanem számos iparág – informatika, logisztika, média, egészségügy – alakítójává is.
Az Amazon az amerikai online kiskereskedelmi piac 50%-át birtokolja. Egy 2021. márciusi adat szerint az Amazon a legnagyobb bevételt generáló nagy technológiai vállalat, percenként közel 1 millió amerikai dollárt termel. Emellett a harmadik legnagyobb piaci kapitalizációval rendelkezik az Apple és a Microsoft után.
A kudarc és az innováció „elválaszthatatlan ikrek”
A termékek és szolgáltatások kísérletezése és piaci tesztelése szerves részét képezi az Amazon vállalati kultúrájának. Az egyik legnagyobb kudarc az Amazon okostelefon-kísérletének, a Fire-nek a kudarca. Amelyet Jeff Bezos 2014 júniusában mutatott be, majd egy évvel később visszavonták a piacról. A Fire végül tabletként és a TV streaming szolgáltatásához kapcsolódó eszközként „született újjá”.
Hasonló sorsra jutott az úgynevezett Amazon Local Register (2014 augusztusa – 2016 februárja). A vállalat kísérlete arra, hogy a Square kártyaolvasójához hasonló, okostelefon-képes eszköz és mobilalkalmazás formájában kártyaelfogadási szolgáltatást kínáljon a fizikai boltoknak.
„Az egyik dolog, ami különösen megkülönböztet minket, az a kudarcok elfogadása. Szerintem mi vagyunk a legjobb helyzetben a kudarcok kezelését illetően (ebben nagy tapasztalatunk van!). A kudarc és az innováció azonban elválaszthatatlan ikrek. Az innováció kísérletezést igényel, és ha előre tudjuk, hogy működni fog, akkor az nem kísérlet. A legtöbb nagy szervezet felkarolja az innováció gondolatát, de nem hajlandó elszenvedni az ahhoz vezető sikertelen kísérletek sorozatát.” – Forrás: B: BusinessInsider
Jeff Bezos
az Amazon rendszer alapítója és vezérigazgatója
Az Amazonnál is voltak olyan kísérletek, amelyeket kezdettől fogva ugródeszkának tekintettek egy nagyobb vízió felé vezető úton. Az egyik ilyen volt a Dash „gomb”, amely lehetővé tette a felhasználók számára, hogy bizonyos árukat anélkül rendeljenek, hogy be kellene jelentkezniük az online áruházba.
A gomb egy adott márkájú terméket (mosópor, ásványvíz stb.) jelölt, amelyhez hozzá lehetett adni egy mennyiséget, és a hűtőszekrényen, szekrényen vagy más helyen lévő gomb megnyomásával a rendelés automatikusan elküldésre került az Amazonra.
Időközben a technológia fejlődése túlszárnyalta a Dash gombban rejlő lehetőségeket, de a kivezetése ellenére a gombot sikerként üdvözölték, mert lehetővé tette a vásárlók számára, hogy képernyő nélkül vásároljanak.
„A Dash gomb nagyszerű ugródeszka volt a csatlakoztatott otthonok világába. Soha nem képzeltük el azt a jövőt, amikor a vásárlóknak 500 gomb lesz az otthonukban. Olyan jövőt képzeltünk el, ahol az otthon gondoskodik magáról, beleértve a mindennapi tárgyak töltését, amivel a vásárlóknak nem kell törődniük” – mondta Daniel Rausch, az Amazon alelnöke. Forrás: Rausch.
Ennek szellemében a Dash több szempontból is megújult:
A Dash Replenishment Service-t azóta több száz termékbe integrálták. Nagy gyártók, mint a Whirlpool és a Samsung, lehetővé téve az automatikus utánrendelést külön eszköz (gomb) használata nélkül.
Az Amazon is elérhetővé tett egy virtuális Dash gombot az online áruházában.
és az Alexa segítségével a hangalapú kereskedelmet is fejleszti.
Amazon.com: a „mindenre kiterjedő áruház”
Az Amazon.com 1994 nyarán indult online könyvesboltként. Négy évvel később CD- és DVD-albumokkal bővült az áruház repertoárja. A vásárlók előzetesen megtekinthették a zeneszámokat, klipeket nézhettek meg, és ajánlásokat tekinthettek meg az általuk preferált stílusnak és hangulatnak megfelelően.
Az új termékek eladásának sikerén felbuzdulva Jeff Bezos megkérdezett 1000 véletlenszerűen kiválasztott korábbi vásárlót. Az Amazonon elérhető könyveken, CD-ken és DVD-ken kívül milyen egyéb termékeket vásárolnának szívesen. A válaszok egy irányba mutattak: „bármit, amit éppen keresek”.
„A világ legügyfélközpontúbb vállalatát hozzuk létre, egy olyan helyet, ahol a vásárlók bármit és mindent megtalálhatnak és felfedezhetnek, amit csak szeretnének online vásárolni” (1999).
Jeff Bezos
Alapító és vezérigazgató, Amazon rendszer
A 2000-es évek elejére az Amazon.com már messze túlmutatott a könyveken. Videókon és zenéken – ruhákat, elektronikai cikkeket, játékokat, konyhai eszközöket és még magazin-előfizetéseket is lehetett vásárolni.
Az Amazon a saját eladásai mellett 1999-től két másik ötlettel is kísérletezett. Az Amazon Auctiont az eBay versenytársaként pozícionálta a használtcikk-piacon. Az úgynevezett „zShopokon” keresztül magánszemélyek, kis gyártók és kiskereskedők értékesíthették használt árucikkeiket.
Bár mindkét eredeti kezdeményezés végül kudarcot vallott, ezek voltak a mai Amazon Marketplace előfutárai. A harmadik fél eladók már nem árvereznek vagy rendelkeznek saját online áruházzal, hanem az Amazon platformján értékesítik saját áruikat, az Amazon vásárlói bázisára építve.
AWS rendszer: infrastruktúra-szolgáltatások fizetős alapon
Az Amazon felhőszolgáltatásának (AWS – Amazon Web Services) megszületése eredetileg nem ötlet volt, hanem belső szükségszerűség.
A 2000-es évek elején a vállalat egy e-kereskedelmi szolgáltatással (Merchant.com) akart piacra lépni. Hogy segítsen harmadik fél kereskedőknek online webáruházak létrehozásában. Egy ilyen platform kiépítése külső partnerek és fejlesztők számára azonban a vártnál nehezebbnek bizonyult. Az első kísérlet a jövőbeli igényeknek megfelelő környezet létrehozására nem járt sikerrel.
Az így kialakult „zavaros” rendszerkörnyezetben komoly kihívást jelentett a szolgáltatások szétválasztása és egy olyan központi fejlesztői platform létrehozása, amely valódi támogatást nyújt a harmadik fél partnereknek.
A „zűrzavar” feloldásának első lépéseként 2003-ban elkészült a szolgáltatásokat leíró API dokumentáció, amely nemcsak a partnereknek, hanem a belső fejlesztőcsapatoknak is jó szolgálatot tett, mivel szervezettebb és fegyelmezettebb fejlesztési folyamatot tett lehetővé.
Ezzel egyidejűleg azonban egy másik rendszertervezési problémával is találkoztunk. A vállalat gyorsan növekedett, új szoftvermérnököket vettek fel. Az alkalmazásfejlesztés mégsem haladt gyorsabban, mert mindenki alapvetően egy adott projektre építette a saját erőforrásait, nem gondolva a skálázhatóságra és az újrafelhasználhatóságra.
A belső fejlesztőcsapatnak egy olyan közös infrastruktúrára volt szüksége, amelyhez mindenki hozzáférhet anélkül, hogy minden alkalommal újra feltalálná a kereket.
Amazon rendszer infrastruktura
Az infrastrukturális szolgáltatások közös platformba szervezésével csendben összeállt az Amazon Web Services, amelyet az Amazon 2006-tól fizetős szolgáltatásként kínált. A ma már általánosan felhőalapú számítástechnika néven ismert szolgáltatás egyik nagy előnye, hogy a kezdeti tőkeigényes infrastrukturális beruházást alacsonyabb változó költségekre lehet „cserélni”.
A vállalkozásoknak ezentúl nem kell hetekre vagy akár hónapokra előre megtervezniük és beszerezniük a szervereket és más IT-infrastruktúrát. A gyors skálázhatóság azt jelenti, hogy az infrastruktúra pillanatok alatt frissíthető az igényeknek megfelelően.
Az Amazon ma már a világ 190 országában több százezer vállalkozást szolgál ki az Egyesült Államokban, Európában, és Ausztráliában található adatközpontjaiból.
Pénzügyi szolgáltatások a digitális ökoszisztémában
A pénzügyi szolgáltatások is számos piaci teszt és kísérlet tárgyát képezték. Ennek eredményeképpen az Amazon az elektronikus fizetés, az egyenlegkezelés és a hitelezés területén olyan kulcsfontosságú pilléreket alakított ki, amelyek hozzájárulnak az ökoszisztéma-stratégia kiteljesítéséhez.
Az Amazon rendszer első kitörése az elektronikus fizetések
1999-re nyúlik vissza, amikor szabadalmaztatták az úgynevezett „1 kattintás” megoldásukat. Az ötlet lényege az volt, hogy a vásárlók csak egyszer adják meg a számlázási, szállítási és fizetési adataikat, hogy később – a következő vásárláskor – egyetlen gombnyomással megadhassák azokat. Ezzel a megoldással az Amazon megmutatta a vásárlóknak, miért jó, ha megadják az adataikat.
Egy évvel később, amikor megnyitotta platformját a harmadik fél kereskedők előtt, és elindította az Amazon Marketplace-t, az „1 kattintással” felépített adatbázis segített a kereskedők piacra vonzásában.
Ez a lépés nemcsak jelentős piaci előnyt biztosított az Amazonnak a szabadalom 2017-es lejártáig, hanem megalapozta digitális pénztárcáját, az Amazon Payt is.
2007-ben felvásárolta a TextPayMe-t, amely 2011-től Amazon Webpay néven működött tovább, de nem nyerte el a vásárlók tetszését, és az Amazon 2014-ben megszüntette a működését.
Egyesek szerint az Amazon lépése elhamarkodott volt, de a 2009-ben alapított Venmo sikeres volt a P2P-piacon. A ma már a PayPal tulajdonában lévő Venmo 2020-ra több mint 50 millió felhasználóval rendelkezett az Egyesült Államokban.
Amazon rendszer és fiókok
Az Amazon-fiókok most lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy kezeljék a számlaegyenlegüket, és a banki partnerségeknek köszönhetően saját márkás áruházzal és hitelkártyával rendelkezzenek.
A Mastercard logóval ellátott előre fizetett kártya pedig lehetővé teszi, hogy a vásárlók az Amazon egyenlegüket az ökoszisztémán kívül is használhassák.
A kosár értékét készpénzben is ki lehet fizetni az Amazon Cash segítségével, amely szintén az Amazon Single Account használatán alapul, így a vásárló bejelentkezhet az Amazon-fiókjába, és egy vonalkódot generálhat, amelyet a részt vevő üzletekben bemutathat a kosár értékének kifizetéséhez.
Az elmúlt két évben az Amazon más figyelemre méltó partnerségeket is kötött. Több vásárlót és kereskedőt vonjon be az ökoszisztémájába, többek között 2019 márciusában megállapodást kötött a Worldpayvel, az Egyesült Államok harmadik legnagyobb kártyaelfogadójával. A partnerség eredményeként a Worldpay integrálta rendszerébe. Az Amazon Pay fizetési opciót, így a kereskedők további fejlesztés nélkül kínálhatnak Amazon Pay fizetéseket a webáruházukban.
A vállalat legújabb partnere pedig az Affirm, amely hamarosan elérhetővé teszi BNPL (buy now, pay later) szolgáltatását az amerikai vásárlók számára.
LEGYEN A TE HÁZAD A LEGOKOSABB
KLIMA SZERELÉS kattints a linkre.
Alexa húsvéti tojások: Vicces dolgokat kérdezhetsz az Amazon Echo-tól